Terug naar nieuws
19 februari 2021

Service engineer Menduh aan te woord

We nemen u graag mee in het werk van Menduh Cakmak, Service Engineer Zonnestroom bij KiesZon. Menduh is, met de opleiding MTS-Electro en zijn jarenlange ervaring in de elektrobranche, een goede en betrouwbare bijdrage in het team van vijf service engineers. Menduh vertelt graag meer over zijn werk.

Hoe ziet je werkdag er uit?
Ik bekijk de dag van te voren wat er allemaal op de planning staat. Soms verandert er nog iets, dus ik controleer de planning in het de ochtend nog even. Alle spullen die ik nodig heb, liggen al klaar in mijn werkbus. Ik app met collega’s hoe laat we op de locatie zijn en rijden maar. We werken bijna altijd in teamverband, omdat je niet alleen het dak op mag. Het komt wel eens voor dat ik voor een inspectie aan het systeem alleen op pad ga.

Mijn collega’s en ik proberen op hetzelfde tijdstip aan te komen bij de klant, zodat we samen naar binnen kunnen. Tegenwoordig is dit met mondmasker in verband met de coronamaatregelen. We melden bij de balie dat we van KiesZon zijn en vertellen waarvoor we komen. Voor een storingsmelding, een inspectie of een aanpassing van een systeem. Ook komen we langs voor een inbedrijfstelling van een nieuw zonnestroomsysteem.

Aan het eind van een bezoek aan de klant vullen we een formulier in. Hierin vermelden we welke werkzaamheden zijn uitgevoerd en wat er nog gedaan moet worden. Voor meer duidelijkheid voegen we foto’s toe.

Welke klus staat je nog het meeste bij van KiesZon?
Ik moest met een collega een omvormer vervangen. De nieuwe omvormer maakte bij het inschakelen ineens een harde knal en ging roken. We hebben gelijk de spanning eraf gehaald en een nieuwe besteld. We hebben geluk gehad dat we er niet dichtbij stonden, maar op een afstandje.

Uiteraard is onderzocht hoe dit heeft kunnen gebeuren. De omvormer bleek een intern defect te hebben waardoor kortsluiting is ontstaan. Dit soort fouten komen gelukkig zelden voor. In zulke situaties wordt direct zichtbaar hoe belangrijk goed vakmanschap en de juiste expertise nodig is.

De zonnestroomsystemen, waarvoor je werkzaamheden uitvoert, hebben een hoog vermogen. Zijn er klussen die je spannend vindt?
Eind 2020 had ik een klus om te controleren waarom er een aantal strings niet werkte bij een veldopstelling met omvormers van 1500 volt. Een string is een groep van 20-25 panelen die aan dezelfde kabel zijn aangesloten. Daar aangekomen zag ik dat er tussen de rijen panelen stukjes kabels op de grond lagen. Na nader onderzoek merkte ik dat er kabels weggeknipt waren. We hebben de kabels met spoed veilig gesteld, zodat de kabels niet in contact konden komen met de metalen constructie. Dit zou heel gevaarlijk zijn, want als er een afgeknipte kabel tegen de constructie was gekomen, dan had de gehele constructie onder stroom gestaan. En je wilt niet hebben dat iemand per ongeluk de constructie aanraakt. Meerdere collega’s hebben hierbij geassisteerd.

Wat hoop je, als service engineer, nooit tegen te komen?
Dat we te horen krijgen dat er panelen op het dak zijn gaan schuiven of van het dak zijn gewaaid. Door de huidige eisen, waar een zonnestroomsysteem aan moet voldoen, zou dit nooit voor mogen komen. Het is verstandig om een onderhoudscontract af te sluiten, zodat u zeker weet dat uw zonnestroomsysteem in goed staat blijft verkeren en presteren. Als u hier meer over wilt weten, dan kunt u contact met ons op via service@kieszon.nl of 085 782 0050.

Heb je nog goede tips om het werk tijdens de koude winterdagen goed vol te houden?
Ik heb thermo onderkleding, maar met deze kou en een temperatuur onder 0 graden, helpt niets ben ik bang. Dus ik zou tegen mijn collega’s zeggen om af en toe naar de werkbus of het kantoor van de klant te gaan om op te warmen en/of te drogen en daarna weer lekker door te gaan.

Afbeeldingen